Erfarenheter från ett förvaltningschefsperspektiv.
Medverkande: Elisabet Sundelin, förvaltningschef äldre och LSS, Solna stad.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
2020-12-14
14 - 17
Digitalt
En digital konferens för lärande och erfarenhetsutbyte som genomfördes den 14 december 2020.
Pandemin har inneburit och innebär fortsatt stor omställning och påfrestning men också ett unikt tillfälle att lära av varandra.
Tid: 14.00–17.00, 14 december 2020
Plats: Digitalt
Konferensen bjöd på 12 olika presentationer, från kommuner och verksamheter, uppdelat i tre pass. Se nedan.
För fortsatt lärande och utbyte finns dokumentation samlad från konferensen under var och en av presentationspunkterna nedan. Klicka på "Visa mer" för att läsa och ladda ner PM som summerar lärdomar och ger kontaktinfo till presentatörerna.
Erfarenheter från ett förvaltningschefsperspektiv.
Medverkande: Elisabet Sundelin, förvaltningschef äldre och LSS, Solna stad.
(Mer information kommer)
Om verksamheter som sökte upp brukarna i hemmet och flyttade aktiviteter utomhus.
Medverkande: Lotta Roupe, bitr verksamhetschef och dagverksamhetsansvarig, Silviahemmet; Mirjam Brocknäs, verksamhetschef, Upplands-Bro kommun
När pandemin kom stängdes de flesta träfflokaler och dagverksamheter. Några verksamheter hade kvar sin personal som då hittade nya sätt att ge stöd till gästerna/ besökarna och deras anhöriga. Vilka nya sätt att mötas/ göra aktiviteter på har prövats? Vad kan vi lära av det?
När vi var tvungna att stänga dagverksamheten:
Och efter vi öppnat i covid-19-anpassad form:
Silviahemmet
Lotta Roupe, bitr verksamhetschef och dagverksamhetsansvarig, lotta.roupe@silviahemmet.se
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Från att tillsammans bygga skydds-utrustning, till radio för äldre.
Medverkande: Frida Wagman, verksamhetschef förebyggande verksamheten, Solna stad
När pandemin kom fick seniorträffarna i Solna stängas. Samtidigt frigjordes personal från Kulturförvaltningen som då kunde gå in och stötta Omvårdnadsförvaltningen. En prioriterad arbetsuppgift var initialt att bygga och distribuera skyddsutrustning. I det arbetet möttes personal från förebyggande verksamheten och kulturförvaltningen. Mötet ledde till idéer och kontakter, ett nytt samarbete. En av idéerna var att starta program på radio som kunde nå alla äldre i Solna. På kulturförvaltningen fanns resurser och kompetens som inte fanns inom omvårdnadsförvaltningen.
En ny kommunikationskanal kunde snabbt starta och erbjudas alla äldre i form av ett eget radioprogram: Radio Ankaret.
Efter att den akuta fasen i pandemin lagt sig fortsätter förvaltningarna att samarbeta och kulturförvaltningen fortsätter driva radio men under namnet Solnas kulturradio.
Solna stad
Frida Wagman, verksamhetschef förebyggande verksamheten, frida.wagman@solna.se
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Framgångsfaktorer för ny form för samverkan mellan primärvård, kommun och andra aktörer.
Medverkande: Eva Andersson, Barkarby vårdcentral; Eva Wahtramae Carlsson, Järfälla kommun
Coronapandemin har inneburit förändrade förutsättningar och arbetsprocesser inom vård och omsorg. Ett tydligt uppdrag under vintern/våren 2020 var att få igång en lokal geografiskt samverka kring patienter/brukare. I Järfälla kommun bildade alla vårdcentralerna ett kluster, en helt ny samverkansform, med gemensamt ansvar för patienterna i kommunen. Till detta kluster knöts alla relevanta aktörer i kommunen i en lokala samverkan. I den lokala samverkan har vårdcentralsklustret, olika funktioner i kommunen, hemsjukvård jourtid, rehab, ASIH, Geriatrisk slutenvård m.fl. deltagit. Sedan start har regelbundna möten hållits för att hantera pandemins frammarsch i kommunen. I börja några fysiska möten följt av enbart digitala.
En generellt positiv bild av hur den lokala samverkan fungerat under krisen beskrivs. Möjligheten att hantera beslut lokalt utifrån organisationernas/klustrens förutsättningar och behov samt att bygga vidare på de redan befintliga samverkansstrukturerna mellan vården och omsorgen lyfts fram som väsentliga mekanismer.
Framgångsfaktorer som nämns för en fungerande samverkan under pandemin:
Barkarby vårdcentral
Eva Andersson, Barkarby vårdcentral, eva.andersson@sll.se
Järfälla kommun
Eva Wahtramae Carlsson, Järfälla kommun, eva.wahtramae.carlsson@jarfalla.se
FOU nu
Charlotta Nylén, charlotta.nylen@sll.se
Dagverksamheten fick flyttas till hemmet eller ställas in! Vad tyckte anhöriga och äldre? Vad kan det lära oss om dagverksamhetens uppdrag?
Medverkande: Sophie Löfgren Roberts, Sollentuna kommun; Mirjam Brocknäs, verksamhetschef, Upplands-Bro kommun
Sollentuna stod inför uppstart av utvecklingsarbete inom dagverksamheter för personer med demenssjukdom då pandemin kom. Dagverksamheterna stängde tills vidare. Efter en tid gavs erbjudande om att personal från dagverksamheten kunde komma hem till personen för att göra någon aktivitet tillsammans, t ex gå en promenad. Flera personer fick svårt att klara sig hemma utan dagverksamhet vilket bidrog till att fler fick flytta till särskilt boende.
Sollentuna har tittat närmare på ”dagverksamhet i hemmet” och följt upp vad anhöriga och gästerna på dagverksamheten tyckte om att få stöd i hemmet istället.
Upplands - Bro fick liknande erfarenheter då deras dagverksamhet stängdes då pandemin kom då gästerna är äldre och tillhör riskgrupp för covid-19. Flera klarade sig inte hemma utan dagverksamheten utan flyttade till särskilt boende trots den situation boendena var i när det gällde smittorisken.
Kommunen har även en relativt nystartad dagverksamhetsgrupp för yngre personer med demenssjukdom. Här valde man istället att möta personernas behov genom att utöka öppettiderna från x dagar till 5 dagar i veckan.
Sollentuna kommun
Sophie Löfgren Roberts, projektledare utveckling dagverksamhet demens, Sophie.lofgren.roberts@sollentuna.se
Upplands-Bro kommun
Mirjam Brocknäs, verksamhetschef, förebyggande verksamhet, dagverksamhet och Kungsgårdens äldreboende, mirjam.brocknas@upplands-bro.se
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Enkäter, reflektionssamtal och work-shops med fokus på arbetssituationen för medarbetare och chefer under pandemin som underlag för åtgärder och beredskap.
Medverkande: Eva Björklund, Social- och omsorgskontoret, Upplands Väsby kommun
Hur medarbetare och chefer mår och upplever sin arbetsmiljö relaterar till hur arbetet utförs och hållbarhet i arbetslivet över tid. Därför har ett systematiskt arbete genomförts under pandemin för att synliggöra arbetsmiljöaspekter och för att kunna genomföra informerade åtgärder.
Olika informationskällor och sammanhang har använts: enkäter till medarbetare och chefer; reflekterande samtal i arbetsgrupper; samt workshops i ledningsgrupper.
Utmaningar som framträdde var ex: minskade möjligheter till återhämtning; rädsla och oro hos medarbetare och chefer; svårt att arbeta på distans; samt dåligt samvete för minskad kontakt med klienter. Positiva aspekter beskrevs ex vara: professionell utveckling; ökad kompetens rörande hygienrutiner samt digital samverkan; uppskattat krisstöd; digitala möten positivt för klienten; samt stöd från chefer.
Utifrån den samlade kunskapen genomfördes åtgärder, ex: framtagande av handlingsplan vid kris; säkerställa att chefer kan fortsätta hålla kontakten med medarbetare på plats eller digitalt; kompetensutveckling i krisledning för chefer; samt översyn av rekryterings- och bemanningsprocessen.
Genom att på olika sätt och från olika perspektiv systematiskt följa upp arbetsmiljöfrågor möjliggjordes en fördjupad bild av utmaningar och det som fungerat bra. Denna kunskap låg sedan till grund för förändringsarbete, planering och insatser framåt.
Utifrån tillvägagångssätt med flera olika metoder för att lyssna och få kunskap möjliggjordes också reflektion, både enskilt och i grupp, för de som medverkade. På så sätt kunde det systematiska uppföljningsarbetet bidra både under krisen för de som medverkade och samtidigt ge kunskap som vägledde insatser och förändringar framgent.
Konkreta lärdomar handlade om:
Upplands Väsby kommun
Eva Björklund, Utvecklingsledare med inriktning kompetensförsörjning, Social- och omsorgskontoret, Upplands Väsby kommun, eva.bjorklund@upplandsvasby.se
FOU nu
Håkan Uvhagen, hakan.uvhagen@sll.se
Vad gemensamma fredagsmöten kan leda till! Ett forum där vi möts; förvaltning och utförare.
Medverkande: Nina Gustafsson, Erika Brinkesjö, Elin Örberg, Ekerö kommun
Socialförvaltningen har under pandemin regelbundet samlat utförare av stöd, vård och omsorg (bl.a. SÄBO, hemtjänst, boendestöd och LSS, både i egen regi och externa utförare inom LOV och entreprenad). Vid de gemensamma lägesavstämningarna bjuds även husläkarmottagningar, rehab och nyckelpersoner inom andra delar av kommunen in. Träffarna har lett till att alla utförare får samma information samtidigt, vilket har bidragit till ökad trygghet men också stärkt gemenskapen kring uppdraget om vård och omsorg till medborgarna under pandemin.
Frekvens och innehåll på träffarna har varierat utifrån de behov som funnits. Under våren var träffarna varje vecka för att sedan, när läget var mer under kontroll, ske mer glest och under en tid helt upphöra. När pandemins andra våg kom kunde dessa lägesavstämningar lätt återupptas igen.
Med en fast tid och upplägg blir mötena effektiva och möjliga att prioritera för berörda aktörer.
Ekerö kommun
Nina Gustafsson, utvecklingsledare Socialförvaltningen, Nina.gustafsson@ekero.se
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Samverkan med civilsamhället kan ge kraft och möjligheter. Konsten att ta tillvara engagemang!
Medverkande: Amanda Sjöberg, Mathias Elmersjö, Ekerö kommun
Ekerö har sedan några år tillbaka arbetat aktivt med att etablera goda former för samverkan med civilsamhället. Arbetet tog sin början på integrationsområdet 2015 och har sedan dess utvecklats till en förvaltningsöverskridande modell som kan användas för samverkan på fler områden. Två centrala funktioner i arbetet är kommunens samverkansorgan och Idélabbet. Samverkansorganet består av representanter från samtliga förvaltningar som arbetar strategiskt med att utveckla formerna för samverkan och förankra dessa i organisationen. Idélabbets roll är att ta vara på civilsamhällets engagemang genom att bl.a. erbjuda nätverksmöjligheter och stöd/coaching vid projektutveckling.
När pandemin kom kunde kommunen bidra med volontärsamordning och organisering av insatser som initierades såväl internt som av externa aktörer. På två dagar fanns ett system för handlingshjälp tillgängligt och över 1000 personer hade anmält sig som frivilliga att hjälpa till.
Ekerö kommun
Amanda Sjöberg, Idélabbet, Civilsamhällets idécoach, amanda.sjoberg@ekero.se
Amalia Sjindjapkin, Idélabbet, Civilsamhällets idécoach, amalia.sjindjapkin@ekero.se
Mathias Elmersjö, Socialförvaltningen, mathias.elmersjo@ekero.se
Mer info om samverkan mellan Ekerö kommun och civilsamhället: Samarbeta med oss - Ekerö kommun (ekero.se)
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Verksamhetschef, MAS och chef för särskilt boende berättar om sina erfarenheter.
Medverkande: Monica Sjögren, Lena Bjuhr Erngren, Sigtuna kommun
I arbetet med att hantera smitta på SÄBO under pandemin togs ett systemperspektiv som inkluderade lednings-, chefs-, medarbetar, samt brukar/anhörignivå.
Förvaltningen initierade en krisledningsorganisation som hade regelbundna täta möten med krisledningsberedskap dygnet runt, alla dagar. Krisledningen höll en konsekvent linje i sin kommunikation utifrån de riktlinjer som gav från myndigheter. En kommunikations- och handlingsplan utarbetades med veckovisa brev till anhöriga och medarbetare samt information till medarbetare om covid-19 på intranät.
Som stöd i kommunikation och för att öka kunskap om skyddsutrustning och följsamheten till hygienrutiner togs en film fram. En roll som ansvarig för skyddsutrustning inrättades, förråd upprättades och logistik för transport av skyddsutrustning säkrades.
Samverkan med regionen stärktes genom utveckling av befintliga och nya strukturer med involverade aktörer. Även internt stärktes relationer där verksamhetschef hade täta möten och tät dialog med boendechefer. Detta skedde även lokalt där ledningsgrupper och daglig styrning infördes på de särskilda boendena. Beredskap infördes för boendecheferna vilket sammantaget bidrog till ett närvarande ledarskap i alla led.
Vikten av ett brett grepp kring smitta; krisledningsorganisation, kompetens i hygienfrågor, kommunikation, roller, logistik, närvarande ledarskap i alla led.
För att lära och utvärdera krisledningsarbetet genomförde krisledningen en enkät till berörda medarbetare. Resultatet visar att krisledningsorganisationens arbete upplevts som ett stöd i hanteringen av pandemin. Under hösten har krisledningsarbetet fortsatt med veckomöten via teams med alla chefer och hälso-och sjukvårdsmedarbetare.
Ytterligare lärdomar visar på vikten av att ha en struktur och plan för att kommunicera och hantera media samt styrkan i att ha en person i rollen som kommunikationsansvarig.
Sigtuna kommun
Monica Sjögren, enhetschef, Sigtuna, monica.sjogren@sigtuna.se
Lena Söderman, MAS, Sigtuna, lena.soderman@sigtuna.se
Lena Bjuhr Erngren, Kvalitetschef, Sigtuna, lena.bjuhr-erngren@sigtuna.se
FOU nu
Håkan Uvhagen, hakan.uvhagen@sll.se
En uppföljning av FoU Nordväst.
Medverkande: Kristina Engwall, FoU-chef, FoU Nordväst; Palle Storm, forskningsledare, FoU Nordväst
Genom intervjuer med handläggare inom socialpsykiatrin samt besökare och personal vid öppna träfflokaler har vi följt hur coronapandemin påverkade socialtjänstens arbete och besökarnas vardag under april till och med september.
Tre kommuner valde olika vägar under pandemins första våg. En kommun stängde träfflokalen, en hade öppet och en valde att ersätta inomhusvistelse med två dagliga promenader. De besökare vi intervjuade uppskattade att träfflokalen var öppen och att det fanns ersättningspromenader. De var också positiva till möjligheten att köpa lunchmatlåda och kaffe. De besökare som inte kunde besöka den stängda träfflokalen saknade den mycket. I september hade alla träfflokaler öppnat igen.
Handläggarna slutade i princip att ta emot brukare och göra hembesök. De övergick främst till telefonsamtal. Flera upplevde det som svårt att ersätta det fysiska mötet med enbart telefonkontakt då kroppsspråk, mycket av småpratet och tillfällen till djupare samtal begränsades. Handläggarna arbetade också hemifrån i ökad omfattning vilket var nytt.
Det fanns en stor oro bland handläggarna att brukare for illa av isoleringen och att människor drog sig för att söka stöd. Vissa brukare avsade sig boendestöd och sysselsättning och handläggarna uppmuntrade till telefonkontakt istället. Trots all osäkerhet upplevde handläggarna att de kunde utföra sina arbetsuppgifter på ett bra sätt.
De första månaderna av pandemin fokuserade på att hindra smittspridning medan andra perspektiv som behov av sociala kontakter och kontinuitet eller fokus på psykisk hälsa tonades ner. Hur kan olika perspektiv vägas samman?
Digitala möten har kommit för att stanna men betydelsen av de fysiska mötena i det sociala arbetet har tydliggjorts.
Inställda möten, utbildningar och resor har ökat tiden för det sociala arbetet, vilket har uppskattats. Kan vi lära oss att prioritera bättre i framtiden?
Vi är mitt upp i pandemin och kan inte utvärdera än. I framtida utvärderingar bör brukarnas erfarenheter och åsikter ges stor betydelse.
Fler resultat finns i FoU-rapporten Coronakrisens påverkan på socialtjänsten - april t.o.m. september 2020. Den kan laddas ner från:
FoU Nordväst
Kristina Engwall, FoU-chef, FoU Nordväst, kristina.engwall@sollentuna.se
Palle Storm, forskningsledare, FoU Nordväst, palle.storm@sollentuna.se
FOU nu
Håkan Uvhagen, hakan.uvhagen@sll.se
När digitala lösningar blev nödvändiga – dialog om erfarenheter.
Medverkande: Elisabeth Helgöstam, Järfälla kommun; Helena Bonnevier, Upplands Väsby kommun
Järfälla har under flera år haft inriktning mot digitala lösningar och ny teknik. Det har varit ett långsiktigt och tålmodigt arbete att söka få spridning och lyckas med implementering. Så kom pandemin och plötsligt blev de digitala lösningar en nödvändighet. Exempel på digital teknik inom vård och omsorg som fick skjuts under pandemin;
Under pandemin har även nya former för spridning och implementering prövats med utbildning utomhus och via Skype.
Även Upplands Väsby har sedan tidigare en satsning på digitalt stöd inom vård och omsorg, bl.a. Ipads på särskilt boende. Under pandemin infördes ”läsplattor” till personer med behov av tillsyn som avsagt sig stöd i hemmet. Det fanns både de som tackade nej till att ta emot personal i hemmet (tillsyn, hemtjänst mm) och dels de som skar ner så mycket de kunde på kontakterna och då inte tog emot tillsyn. Plattorna gör det möjligt att kommunicera med personerna utan att personal eller anhöriga besöker. Plattorna har ett automatssvar så anhöriga eller personal kan ringa upp. Den enskilde behöver då bara gå till t ex köksbordet, där plattan ligger, för att kunna kommunicera.
Ett annat exempel på tekniskt stöd som fick skjuts under pandemin är självspolande toaletter. Några toaletter installerades i foajén på särskilt boende där de kunde testas av både äldre, anhöriga och personal. Nu möter förvaltningen en mer positiv hållning till denna tekniska lösning. Kanske pandemin bidragit till ökad angelägenhet att klara sig utan stöd.
Järfälla kommun
Elisabeth Helgöstam, samordnare för välfärdsteknik, elisabeth.helgostam@jarfalla.se
www.jarfalla.se/omsorgochstod/stodtjansterochhjalpmedel/trygghetsskapandeteknik.4.5a62d97016
Instagram; jobbaijarfalla 10/8-14/8 2020
Upplands Väsby kommun
Helena Bonnevier, sakkunnig äldreomsorg, E-hälsosamordnare, helena.bonnevier@upplandsvasby.se
FOU nu
Elisabeth Lauritzen, elisabeth.lauritzen@sll.se
Hur gick det att få till på 3 dagar?
Medverkande: Christina Sundman, FOU nu; Kristoffer Willstedt, Solna Stad; Jenny Hamilton, Järfälla kommun
I februari konstaterades att Coronapandemin nått Region Stockholm på allvar. Insikten om att snabbutbilda nya medarbetare blev akut. FOU nu ombads ta fram en introduktionskurs för nya medarbetare som saknade tidigare erfarenhet av vård och omsorgsarbete.
Ett samarbete med några kommuner startades och på 3 dagar var en första kurs med 14 deltagare i huvudsak från Solna Stad igång. FOU nu ansvarade och ledde kursen. 3 dagar med teoretiska och praktiska moment innehållande basal hygien, omvårdnad, bemötande, ergonomi och vård i livets slut. Kursen utvärderades, modifierades och ytterligare 2 kurstillfällen genomfördes med deltagare från Solna och Järfälla. Inom 10 dagar hade 31 personer utbildats.
Parallellt med kursen etablerades stödfunktioner genom Teams så att fler fick lära och ta del av erfarenheterna samt för att öka samarbetet mellan kommuner och regionen. Medarbetare från kommuner med uppdrag för personal- och kompetensförsörjning medverkade i början av kurserna och ordnade sedan liknande kurser. FOU nu:s arbete övergick till att ge riktat stöd till dem som sedan höll dessa kurser.
Åtta centrala faktorer visade sig ha bidragit till en praktikrelevant introduktion:
Solna stad
Kristoffer Willstedt, kvalitetsutvecklare, Omvårdnadsförvaltningen, Solna Stad, kristoffer.willstedt@solna.se
Järfälla kommun
Jenny Hamilton, Ergonom, Ledning och Stöd, Vård och Omsorg, Järfälla kommun, jenny.hamilton@jarfalla.se
FOU nu
Christina Sundman, FOU nu, christina.sundman@sll.se
Forskning och utveckling, Konferens