- Nyheter
- Befintlig sida: Ny studie lyfter fram anhörigas delaktig...
Ny studie lyfter fram anhörigas delaktighet
Ökad samverkan mellan anhöriga, närstående och profession kan leda till stora vinster för alla parter. Den slutsatsen drar Pia Nilsson i en studie som genomförts vid institutionen för socialvetenskap vid Ersta Sköndal Bräcke högskola.
Studien är Pias magisteruppsats, där hon fokuserar på delaktighet för anhöriga till vuxna personer med psykisk funktionsnedsättning. Studien bygger på 17 intervjuer, framförallt med anhöriga men även med handläggare inom den kommunala socialpsykiatrin.
Under intervjuarbetet framkom ett antal återkommande teman som var viktiga för anhörigas delaktighet i handläggningsprocessen runt den närstående – både sådant som var viktigt och positiv och sådant som var hinder och svårigheter. Till Pias förvåning visade sig vissa teman vara ömsesidiga och varandras spegelbilder ur anhörig- och handläggarperspektivet.
Pia har mångårig erfarenhet som anhörigkonsulent i Ekerö och arbetar med utveckla stödet till alla anhöriga; till äldre samt till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar.
Läs en intervju med Pia om hennes studie här: Stora vinster om anhöriga får vara delaktiga visar ny studie (Anhoriga.se)
Ladda ner studien här (Ersta Sköndal Bräcke högskolebibliotek)
Publicerad 2020-01-31
Senast ändrad 2020-09-23
Senaste nyheterna
- Från utmaningar till lösningar i workshopserie om sömlösa vårdövergångar
- Kunskapsstöd kring utformningen av daglig verksamhet
- Socialtjänstdagen i nordväst 2024
- Seminarium belyser delaktighet i beslutsfattande för personer med intellektuell funktionsnedsättning kring LSS-insatser under pandemin
- Välbesökt lunchseminarium om Stöd till förebyggande egenvård i hemmiljö för sköra äldre personer
- Lovande start för workshopserie om sömlösa vårdövergångar
- Lunchseminarium 23 maj: Stöd till förebyggande egenvård i hemmiljö för sköra äldre
- Lärdomar från uppföljning av Metodrummet i Upplands Väsby
- Presentation från lunchseminariet 21/3
- Ny studie – utifrån teori om lärande organisationer – om introduktion av nya arbetssätt inom socialtjänsten